There was an error in this gadget

Wednesday, September 14, 2016

10 Healthy Office Snacks: The Anti-Vending Machine Guide

WRITTEN BY DANIELLE WALSH 
We’ve perfected the art of the office lunch—but even the most protein-packed lunch bowls can’t prevent the inevitable 3 p.m. rumbly belly. Before you give up your quarters to the vending machine, hear us out! There are plenty of easy, healthy snacks you can make yourself that will satisfy your hunger or your palate, depending on which one is needier at any given moment.
1. Cucumbers and other fixin’s
Restaurant and drinks editor Andrew Knowlton swears by his almost-no-calorie crunchy, spicy snack: cucumbers tossed with Aleppo pepper, Maldon sea salt, and lemon juice. Cucumbers are a great vehicle for hummus and yogurt-based dips, too. It’s probably a good idea to keep some around.
10 Healthy Office Snacks: The Anti-Vending Machine Guide photo
2. Crunchy chickpeas
They’re salty, spicy, and crunchy like your favorite bag of chips, but these chickpeas actually contribute some protein into the equation. Warning: They’re addictive.
3. Chocolate
If you’re the kind of person who goes for a candy bar in the afternoons, it’s time to make your own somewhat healthier version. This seedy chocolate bark is made with 70% dark chocolate and is super crunchy thanks to pumpkin, hemp, and sesame seeds. Then, a sprinkling of flaky sea salt satisfies your sweet and salty tooth at the same time. A multi-tasking snack, for sure.
4. A standby nut mix
Nuts and seeds are some of the healthiest snacks out there—but they’re not always the most exciting. Make a big batch of this spiced cashew and pepita mix, then make it work double-time by tossing them into your salads when you’re not eating it by the handful. If you’re craving more grain in your snack, try our equally crunchy savory granola.
5. D.I.Y. energy bars
It’s too easy to make your own date-nut-grain-seed bars: Just make a big loaf, then cut off portions as the week goes on.
6. Pack some hard-boiled eggs in your bag
Sprinkled with salt and pepper (or, hey, Aleppo pepper!), a sliced hard-boiled egg is a filling, protein-friendly snack. Just make sure to peel it in the office kitchenette as to not offend your colleagues. Here’s how to boil it right every time.
7. A cup of yogurt, all dressed up
Yogurt is a great mid-afternoon snack—just make sure not to get the cups with all that sugary jam at the bottom. Dress it up yourself with fresh fruit, honey, nuts, and even a dash of orange-flower or rose water.
8. Tomato toast (or something like it)
We know: Not everyone has access to a test kitchen like we do. That said, if your office kitchen has a toaster, take full advantage of it for snacktime. We love layering a piece with butter, slices of ultra-ripe tomato, and sea salt. No toaster? No problem—just use heartier bread. And if you need more toast-topping inspiration, we got you covered.
9. If you need to have chips, just make your own
You can control the amount of salt and fat on your chips if you make them yourself. We recommend making pita chips—they’re less likely to break and crumble than potato (or kale) chips, and they’re the best companion for hummus.

10. Stock up on peanut butter
A straight-up spoonful of your favorite peanut butter (or alternative nut/seed butter!) is a great way to calm your cravings. Salty, sweet, rich, sticky—and great with a cold glass of milk. Also great on celery, cucumbers, or toast.

Tuesday, September 13, 2016

Testing 1..2..3 - Warming Up Session after loooooong lost entry


Tha ♥ Sya

Ahmad Thareez :: Syahira Adam :: Aiman Thaqeef :: 
Syasya Thihanee :: Syazia Tasneem :: Ahmad Taufeeq

Friday, August 29, 2014

9th Annyversary 19 August 2014

Syukur Alhamdulillah...
9 tahun yang penuh bermakna dan banyak mengajar kami agar menjadi hamba Allah yang lebih baik. Semoga kasih sayang kami sentiasa mekar dan diberi kebahagiaan hingga ke syurga.
Buat suami Ahmad Thareez Bin Mohd Nazari. I love u sooooo much!



Our Family Photo year 2013

:: Thareez :: Syahira ::
Aiman Thaqeef :: Syasya Thihanee :: Syazia Tasneem :: Baby dalam Peyut (",)

Monday, December 17, 2012

Panduan Didik Anak


Renungan bersama...


1) Jangan pukul anak dari lutut keatas

2) Jangan gunakan tangan/anggota tubuh kita utk memukul anak dengan tangan dan jangan sesekali menampar anak pakai tangan kita. nanti anak jadi bertambah degil dan nakal dan tak boleh control

3) Rotan/pukul anak di telapak kakinya . Secara saintifiknya ada kaitan dengan refleksologi dan merangsang ke bahagian otak

...Sabda Rasulullah s.a.w.

“Berguraulah dengan anak kamu kala usianya satu hingga tujuh tahun. Berseronok dengan mereka, bergurau hingga naik atas belakang pun tak apa. Jika suka geletek, kejar atau usik anak asalkan hubungan rapat. Lepas tujuh hingga 14 tahun kita didik dan ajar, kalau salah pukullah dia (sebagai pengajaran)”

4) Mulakanlah hidup anak anda dengan nama panggilan yang baik. Nama panggilan yang kurang baik akan menyebabkan anak anda malu dan merasa rendah diri. (Dalam Islam sendiri nama panggilan yang baik adalah digalakkan).

5) Berikan anak anda pelukkan setiap hari (Kajian menunjukkan anak yang dipeluk setiap hari akan mempunyai kekuatan IQ yg lebih kuat daripada anak yang jarang dipeluk)

6) Pandanglah anak anda dengan pandangan kasih sayang (Pandangan ini akan membuatkan anak anda lebih yakin diri apabila berhadapan dengan persekitaran)

7) Berikan peneguhan setiap kali anak anda berbuat kebaikan (Berilah pujian, pelukkan, ciuman, hadiah ataupun sekurang-kurangnya senyuman untuk setiap kebaikan yang dilakukannya).

8) Janganlah mengharapkan anak anda yang belum matang itu melakukan sesuatu perbuatan baik secara berterusan, mereka hanya kanak-kanak yang sedang berkembang. Perkembangan mereka buatkan mereka ingin mengalami setiap perkaratermasuklah berbuat silap.

9) Apabila anda berhadapan dengan masalah kerja dan keluarga,pilihlah keluarga (Seorang penulis menyatakan anak-anak terus membesar. Masa itu terus berlalu dan tak akan kembali).

10) Di dalam membesarkan dan mendidik anak-anak, janganlah tuan/puan mengeluh. Keluhan akan membuatkan anak-anak merasakan diri mereka beban.

11) Dengarlah cerita anak anda, cerita itu tak akan dapat anda dengari lagi pada masa akan datang. Tunggu giliran anda untuk bercakap (Ini akan mengajar anak anda tentang giliran untuk bercakap)

12) Tenangkan anak anda setiap kali mereka memerlukannya.

13) Tunjukkan kepada anak anda bagaimana cara untuk menenangkan diri. Mereka akan menirunya.

14) Buatkan sedikit persediaan untuk anak-anak menyambut harijadinya. Sediakanlah hadiah harijadi yang unik walaupun harganya murah. Keunikan akan membuatkan anak anda belajar menghargai. (Anak2 yg dtg daripada persekitaran yang menghargai akan belajar menghargai orang lain).

15) Kemungkinan anak kita menerima pengajaran bukan pada kali pertama belajar. Mereka mungkin memerlukan kita mengajar mereka lebih daripada sekali.

16) Luangkanlah masa bersama anak anda diluar rumah, peganglah tangan anak-anak apabila anda berjalan dengan mereka. Mereka tentu akan merasa kepentingan kehadiran mereka dalam kehidupan anda suami isteri.

17) Dengarlah mimpi ngeri anak-anak anda. Mimpi ngeri mereka adalah begitu real dalam dunia mereka.

18) Hargailah permainan kesayangan anak anda. Mereka juga dalam masa yang sama akan menghargai barang-barang kesayangan anda. Elakkan daripada membuang barang kesayangan mereka walaupun sudah rosak. Mintalah kebenaran mereka sebelum berbuat demikian.

19) Janganlah membiarkan anak-anak anda tidur tanpa ciuman selamat malam,

20) Terimalah yang kadangkala anda bukanlah ibubapa yang sempurna. Ini akan mengurangkan stress menjadi ibu bapa.

21) Jangan selalu membawa bebanan kerja pejabat ke rumah. Anak-anak akan belajar bahawa kerja pejabat selalunya lebih penting daripada keluarga.

22) Anak menangis untuk melegakan keresahan mereka tetapi kadangkala cuma untuk sound effect sahaja. Bagaimanapun dengarilah mereka, dua puluh tahun dari sekarang anda pula yang akan menangis apabila rumah mula terasa sunyi. Anak-anak anda mula sibuk mendengar tangisan anak mereka sendiri.

“Anak- Anak ibarat kain putih. Ibu bapa lah yang mencorakkannya menjadi yahudi, nasrani atau majusi”

Sumber : http://www.facebook.com/TumpangLaluTuan

Tuesday, October 30, 2012

Pokok Burung

Just want to share with everyone, gambar pokok ni diambil di kawasan  halaman Yayasan Al-Jenderami Dengkil semasa Sambutan Hari Raya Aidiladha yang lalu.

Subhanallah..kagum sangat bila tengok pokok bunga unik ni. Bunga pokok ni macam bentuk burung kecil yang sedang bertenggek atas dahan..cuba tengok cute sangat kan..


Yang lagi satu ni..bunganya macam rupa sekumpulan burung yang sedang berkumpul.

Kedua-dua pokok dalam gambar ni adalah dari jenis yang berlainan. Sesiapa yang ada info tentang nama sebenar pokok bunga yang cute & unik ni boleh la share dengan saya yer.. Tq.

~ Maha Suci Allah yang menciptakan alam semesta ~

Friday, October 5, 2012

PENYAKIT HATI : SOMBONG, IRI DAN DENGKI


HATI (bahasa Arab Qalbu) adalah bahagian yang sangat penting daripada manusia.  Jika hati kita baik, maka baik pula seluruh amal kita:

Rasulullah saw. bersabda, “….Bahwa dalam diri setiap manusia terdapat segumpal daging, apabila ia baik maka baik pula seluruh amalnya, dan apabila ia itu rosak maka rosak pula seluruh perbuatannya. Gumpalan daging itu adalah hati.” (HR Imam Al-Bukhari).

Sebaliknya, orang yang dalam hatinya ada penyakit, sulit menerima kebenaran dan akan mati dalam keadaan kafir.

Orang-orang yang di dalam hati mereka ada penyakit, maka dengan surah itu bertambah kekafiran mereka, disamping kekafirannya yang telah ada dan mereka mati dalam keadaan kafir.” [At Taubah 125].

Oleh kerana itu penyakit hati jauh lebih berbahaya daripada penyakit fizikal kerana boleh mengakibatkan kesengsaraan di neraka yang abadi.
Kita perlu mengenal beberapa penyakit hati yang berbahaya serta bagaimana cara menyembuhkannya.

Sombong
Sering orang kerana pangkat, kekayaan, atau pun kepintaran akhirnya menjadi sombong dan memandang rendah pada orang lain. Bahkan Fir’aun yang takbur sehingga menganggap Allah itu rendah dan menganggap dirinya sebagai Tuhan. Kenyataannya Fir’aun adalah manusia yang akhirnya telah mati karana tenggelam di laut.

Allah melarang kita untuk menjadi sombong:
Janganlah kamu berjalan di muka bumi ini dengan sombong, karana sesungguhnya kamu sekali-kali tidak dapat menembus bumi dan sekali-kali kamu tidak akan sampai setinggi gunung.” [Al Israa’ 37].

Janganlah kamu memalingkan mukamu dari manusia karana sombong dan janganlah kamu berjalan di muka bumi dengan angkuh. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang sombong lagi membanggakan diri.” [Luqman 18].

Allah menyediakan neraka jahannam bagi orang yang sombong :
Masuklah kamu ke pintu-pintu neraka Jahannam, sedang kamu kekal di dalamnya. Maka itulah seburuk-buruk tempat bagi orang-orang yang sombong .” [Al Mu’min 76].

Kita tidak boleh sombong kerana saat kita lahir kita tidak punya kekuasaan apa-apa. Kita tidak punya kekayaan apa-apa. Bahkan pakaian pun tidak. Kecerdasan pun kita tidak punya. Namun kerana kasih-sayang orang tualah kita akhirnya menjadi dewasa.

Begitu pula saat kita mati, segala pangkat dan kekayaan akan kita tinggalkan. Kita dikubur dalam lubang yang sempit dengan pakaian seadanya yang nanti akan lapuk dimakan zaman.

Imam Al Ghazali dalam kitab Ihya’ “Uluumuddiin menyatakan bahawa manusia janganlah sombong kerana sesungguhnya manusia diciptakan dari air mani yang hina dan dari tempat yang sama dengan tempat keluarnya kotoran. Bukankah Allah mengatakan pada kita bahwa kita diciptakan dari air mani yang hina:
 “Bukankah Kami menciptakan kamu dari air yang hina?” [Al Mursalaat 20].

Saat hidup pun kita membawa beberapa kilogram kotoran di badan kita. Jadi bagaimana mungkin kita masih bersikap sombong?

‘Ujub (Kagum akan diri sendiri) Ini mirip dengan sombong. Kita merasa bangga atau kagum akan diri kita sendiri. Padahal seharusnya kita tahu bahwa semua nikmat yang kita dapat itu berasal dari Allah.  Jika kita mendapat penghargaan atau pujian dari orang, janganlah ‘ujub. Sebaliknya ucapkan “Alhamdulillah” karana segala puji itu hanya untuk Allah.

Iri dan Dengki
Allah melarang kita iri pada yang lain kerana rezeki yang mereka dapat itu sesuai dengan usaha mereka dan juga sudah jadi ketentuan Allah.
Dan janganlah kamu iri hati terhadap apa yang dikaruniakan Allah kepada sebahagian kamu lebih banyak dari sebahagian yang lain. (Kerana) bagi orang laki-laki ada bahagian dari pada apa yang mereka usahakan, dan bagi para wanita (pun) ada bahagian dari apa yang mereka usahakan, dan mohonlah kepada Allah sebahagian dari kurnia-Nya. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui segala sesuatu.” [An Nisaa’ 32].

Iri hanya boleh dalam 2 hal. Iaitu dalam hal bersedekah dan ilmu.

Tidak ada iri hati kecuali terhadap dua perkara, yakni seorang yang diberi Allah harta lalu dia belanjakan pada jalan yang benar, dan seorang diberi Allah ilmu dan kebijaksaan lalu dia melaksanakan dan mengajarkannya. [HR Bukhari]. 

Jika kita mengagumi milik orang lain, agar terhindar dari iri hendaknya mendoakan agar yang bersangkutan dilimpahi berkat.
Apabila seorang melihat dirinya, harta miliknya atau saudaranya sesuatu yang menarik hatinya (dikaguminya) maka hendaklah dia mendoakannya dengan limpahan berkat. Sesungguhnya pengaruh iri adalah benar. (HR. Abu Ya’la)

Dengki lebih parah dari iri. Orang yang dengki ini merasa susah jika melihat orang lain senang. Dan merasa senang jika orang lain susah. Tak jarang dia berusaha mencelakakan orang yang dia dengki baik dengan lisan, tulisan, atau pun perbuatan. Oleh karana itu Allah menyuruh kita berlindung dari kejahatan orang yang dengki:
Dan dari kejahatan pendengki bila ia dengki.” [Al Falaq 5].
Kedengkian boleh menghancurkan pahala-pahala kita .

Waspadalah terhadap hasad (iri dan dengki), sesungguhnya hasad mengikis pahala-pahala sebagaimana api memakan kayu. (HR. Abu Dawud)

Wallahualam.
Petikan dari : Minda Sejagat.net

Tuesday, February 28, 2012

7 TIPU DAYA SYAITAN

* Pertama: Syaitan melarang manusia taat kepada Allah. Sedangkan orang-orang yang dipelihara Allah akan menolak ajakannya dan mengatakan: "Aku mengharapkan pahala dari Allah. Untuk itu, aku harus mempunyai bekalan di dunia ini demi akhirat yang kekal."



* Kedua: Syaitan sentiasa memujuk manusia agar tidak mentaati Allah. Dia menghasut manusia dengan mengatakan : "Nanti sahajalah, kalau sudah tua nanti barulah, masa masih panjang dan kita masih muda atau sebagainya lagi." Orang-orang yang terpelihara akan menolaknya dengan mengatakan: "Kematianku bukan berada ditanganmu. Jika aku menundakan amalanku hari ini untuk esok, sehingga amal hari esok perlu aku kerjakan. Sedangkan setiap hari aku mempunyai amal berlainan."



* Ketiga: Syaitan sentiasa mendorong manusia untuk bersegera dalam melakukan amalan kebaikan. Kata syaitan: "Cepat beramal agar engkau dapat mengejar dan mengerjakan amalan-amalan lain." Orang-orang yang selamat akan menolaknya dengan mengatakan: "Amal yang sedikit tetapi sempurna lebih baik daripada amalan yang banyak tetapi tidak sempurna."

* Keempat: Kemudian, syaitan akan menyuruh manusia untuk menjalankan amalan yang baik secara sempurna agar tidak dicela oleh orang lain. Mereka yang dipelihara oleh Allah akan mengatakan: "Bagi saya, penilaian cukup hanya dari Allah Ta'ala dan tidak ada manfaatnya beramal kerana manusia (orang lain)."


* Kelima: Setelah itu, syaitan membisikkan pujian kepada orang yang beramal: "Betapa tinggi darjatmu kerana dapat beramal soleh dan betapa cerdik dan sempurnanya dirimu." Mendengar pujian ini, orang yang baik akan mengatakan bahawa: "Semua keagungan dan kesempurnaan itu hanyalah kepunyaan Allah dan bukan kekuatan atau kekuasaanku. Allah yang melimpahkan taufik kepadaku untuk dapat beramal sehingga Dia meredhai dan memberikan pahala yang besar. Sekiranya tanpa kurniaanNya, apalah erti amalanku ini, jika dibandingkan dengan nikmat Allah yang telah diberikan kepadaku, disamping dosaku yang bertimbun pula."


* Keenam: Dengan gagalnya jalan kelima, syaitan akan menerapkan cara yang keenam. Cara ini lebih berat jika dibandingkan dengan cara-cara yang terdahulu dan manusia tidak akan menyedarinya kecuali orang-orang yang cerdik dan berfikir. Syaitan berbisik dalam hati manusia: "Bersungguh- sungguhl ah engkau beramal dengan sir (kejahatan), jangan sampai diketahui oleh orang lain kerana Allah jualah yang akan memberitahu orang lain bahawa engkau adalah seorang hamba Allah yang ikhlas." Begitulah syaitan mencampur-baurkan amalan seseorang dengan penipuannya yang sangat tersembunyi. Dengan ucapannya itu syaitan bermaksud untuk memasukkan sedikit perasaan riak. Orang-orang yang dipelihara Allah akan menolak ajakannya dengan mengatakan: "Hai malaun (yang dilaknat), engkau tidak henti-henti menggodaku dan merosakkan amalanku dengan pelbagai cara. Dan kini, kau berpura-pura seolah-olah akan memperbaiki amalanku, padahal engkau bermaksud merosakkannya. Aku adalah hamba Allah dan Allah yang menjadikanku. Jika berkehendak, Allah akan menjadikan aku mulia atau hina. Semuanya itu adalah urusan Allah. Aku tidak khuatir, amalanku diperlihatkan atau tidak kepada orang lain, sebab itu bukan urusan manusia."


* Ketujuh: Gagal dengan cara itu, syaitan akan meneruskan godaannya dengan cara lain lagi. Dia mengatakan: "Hai manusia, janganlah engkau menyusahkan diri sendiri dengan beramal ibadat kerana jika Allah telah menetapkan kamu sebagai orang yang berbahagia pada hari azali kelak, maka meninggalkan ibadat pun tidak akan memberikan sebarang mudharat. Engkau tetap menjadi orang yang berbahagia dan sebaliknya jika Allah menetapkan kamu sebagai seorang yang celaka, maka tidak ada gunanya engkau beribadat kerana engkau tetap akan celaka." Orang-orang yang dipelihara oleh Allah sudah pasti akan menolak godaan itu dengan mengatakan: "Aku hanyalah hamba Allah. Wajib bagiku menuruti perintahNya. Allah Maha Mengetahui, menetapkan sesuatu dan berbuat apa sahaja sesuai dengan kehendakNya. Walau bagaimanapun keadaanku, amalanku tetap bermanfaat. Jika aku ditetapkan sebagai orang yang berbahagia, aku akan tetap beribadat untuk memperbanyakkan pahala. Sebaliknya, jika aku ditetapkan sebagai orang yang celaka, aku akan tetap meneruskan perbuatan ibadat agar tidak menjadi sebuah penyesalan bagiku. Sekiranya aku masuk neraka, padahal aku taat, itu adalah lebih aku sukai daripada aku masuk neraka kerana melakukan maksiat. Tetapi tidak akan demikian akibatnya kerana janji Allah pasti terbukti dan firmanNya pasti benar."


Allah telah menjanjikan pahala kepada sesiapa sahaja yang taat kepadaNya. Barangsiapa mati dalam keadaan beriman dan taat kepada Allah, dia tidak akan dimasukkan ke dalam neraka, melainkan syurgalah tempatnya. Jadi, masuknya seseorang ke dalam syurga bukan kerana kekuatan amalan yang telah didirikan, tetapi kerana janji Allah yang suci murni dan pasti!!




Kelak, orang-orang yang berbahagia dan beruntung akan mengatakan:


"Segala puji bagi Allah yang membuktikan janjiNya dengan syurga."


Semoga Allah melimpahkan rahmatNya kepada kita. Sesungguhnya dalam mentaati Allah, terlalu banyak godaan dan tipu daya syaitan yang perlu kita lalui. Bandingkan segala permasalahan dan perbuatan kepada keadaan tersebut dan pohonlah perlindungan Allah Ta'ala agar terlindung dan terpelihara dari kejahatan syaitan. Sesungguhnya segala sesuatu itu berada di bawah kekuasaan Allah dan kepadaNyalah kita mengharapkan taufik dan keredhaan.


"Tiada daya untuk meninggalkan maksiat dan tidak ada kekuatan untuk mengerjakan ketaatan kecuali dengan pertolongan Allah yang Maha Luhur dan Maha Agung."



Oleh Imam Ghazali (Minhajul Abidin)
 

Blog Template by YummyLolly.com